sunnuntai 5. helmikuuta 2012

Runebergsdagen 5 februari har alltid varit en speciell dag för mig. Min kära momi var född på Runebergsdagen år 1920. På hennes dag var flaggan alltid i topp därför är dagen lätt att komma ihåg.

Min momi var mig jättekär. Hon var en viktig person i mitt liv redan medan jag var liten , men speciellt när jag kom upp i tonåren. Hon fanns där för mig när jag behövde prata med nån och hos henne fann jag trygghet när livet kändes jobbigt. Hon var en svår människa att tas med , men vi kom bra överrens för det mesta. Saknar henne...

I år har vi valdag på Runebergsdagen , Finlands president skall väljas idag 5.2.2012. Blir att sitta framför TV ikväll och följa med valvakan.

Vi gjorde våra medborgerliga plikter tidigare idag , Tom och jag.
I - 10 grader , hård blåst och snöyra gick vi en promenad med Ninja till vallokalen. Vilket oväder , men vad gör man inte. Ska det röstas så ska det!
Tycker det är var och ens plikt att rösta , en självklar sak alla borde göra. Förstår mig inte på dem som år efter år vägrar rösta men som nog kan gnälla och klaga men inget gör för att försöka ändra på saker och ting... Fy på såna typer !!!


Hade tänkt baka Runebergstårtor idag , men bakivern vill bara inte infinna sig. Egentligen är det ganska lätt att röra ihop en smet , fördela den i muffinsformar... Men vill jag inte så vill jag inte ! 

Ska satsa på Fastlagsbullar om någon vecka istället , dessutom tycker jag dom är godare än Runeb... Smaken är som baken - delad och bra så.

Lovade barnen att vi ska äta fisksoppa nån dag, så nu ska jag gå och börja koka. En stor kastrull med fisksoppa på lax passar bra när det är kallt och rått därute. Skall servera den med egen hembakad maltlimpa till. Får duga som söndagsmat ikväll.

Vad ska jag hitta på för efterrätt då ? Vad passar med fisksoppa ? Svårt dethär med att komma på nya ideer... Ska sätta mig och googla lite sen när soppan puttrar , hittar säkert nåt som passar som söndagsefterrätt.


Det blev rysligt högtidligt inlägg idag .
Bäst ja börjar med maten nu. för vet inte hur det slutar annars...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti